Vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin

Kysy rohkeasti, jos pyörähuoltoon liittyvät asiat askarruttavat. Voit lähettää kysymyksesi Kivenlahden Pyörähuollolle sivuillamme olevalla lomakkeella ja vastaamme mahdollisimman pian. Lähetä viesti.

Miksi harraste- ja kilpapyörän huoltaminen on kalliimpaa kuin tavallisen käyttöpyörän.

Harraste- ja kilpayörän huoltohinnat ovat hieman kalliimmat verrattuna peruskäytössä olevien pyörien huoltohintoihin. Aktiivisessa harraste- ja kilpailykäytössä olevan pyörän toimintakunnolle asetetaan huomattavasti suuremmat kriteerit kuin peruspyörälle ja lisäksi harrastepyörien tekniikka on useimmiten huomattavasti monimutkaisempaa. Etenkin vaijereiden viennit ja triathlonpyörien ohjaamoiden ratkaisut ovat usein sellaisia, että huoltotoimet vievät huomattavasti enemmän aikaa kuin perinteisissä polkupyörissä.

"Hiekoitussepeli rikkoo renkaat, mikä olisi hyvä rengas talvikäyttöön?"

Nopeasti vaihtelevat talvikelit tarkoittavat käytännössä sitä, että kevyen liikenteen väylät ovat joko peilijäässä, sulana tai lumikerroksen peittämänä sepelin kera tai ilman. Polkupyöränrenkaille teräväreunainen sepeli on myrkkyä, sillä autoista poiketen renkaan paksuus on muutama milli. Hiekoitussepeli pystyy läpäisemään talvikäyttöön soveltumattoman ja kovassa paineessa olevan renkaan helposti. Talvirenkaiksi soveltuu mahdollisimman leveä ja karkea kuvioinen kumi, jossa on hyvä pistosuojaus. Pistosuojatuissa renkaissa kulutuspinnan alla on renkaan paksuutta lisäävää massaa ja toisinaan myös pistosuojaa lisäävä nylon kalvo. Karkea kuviointi lisää renkaan pitokykyä lumella ja korkeat nappulat pitävät sepelin mahdollisimman kaukana sisärenkaasta.  Halutessa maksimaalista suojaa voidaan sisä- ja ulkorenkaan väliin asentaa vielä extra pistosuojanauha. Oikea rengaspaine rengasrikkojen kannalta tärkeä ja talvella kannattaakin käyttää renkaan painesuosituksen alarajan painetta. Silloin rengas joustaa kunnolla sepelin ja pikkukivien päällä ja ei puhkea niin herkästi. Vastoin yleistä käsitystä myös rullavuus ei välttämättä parane rengaspainetta lisättäessä. 6 bar paineessa oleva nasta- tai nappularengas ei pidä eikä rullaa hyvin ja lisäksi puhkeaa helpommin kuin pienemmällä paineella. Renkaita valittaessa kannattaa myös huomioida, että usein renkaista on olemassa eri versioita. Rengasversioiden kärkipään kumit ovat kevyempiä ja joustavampia rakenteeltaan, joten ne myös rullaavat paremmin. Cyclocrossareiden renkaat mielletään usein myös hyviksi talvirenkaiksi. Tosiasia on, että cyclocrossareiden nappularenkaat ovat tarkoitettu cyclocrossiin ja niissä ei ole erityisen hyvää pistosuojausta teräväreunaista sepeliä vastaan. Lisäksi nappuloiden kuviointi on matala jolloin mekaanistakaan suojaa ne eivät sepeliä vastaan tarjoa. Cyclocrossarit kuten kaikki muutkin pyörät joilla ajetaan talvella kevyen liikenteen väylillä tarvitsevat talvirenkaat jos haluaa ennalta ehkäistä rengasrikkoja.

”Huollatteko kaikkia pyörämerkkejä?”

Kyllä huollamme. Käytännössä kaikki polkupyörät valmistetaan yhdistelemällä muutaman valmistajan komponentteja, joten polkupyörissä käytetty tekniikka on merkistä riippumatta hyvin samankaltaista. Polkupyörien kohdalla ei myöskään ole autoalalta tuttua merkkihuoltojärjestelmää.

”Voinko saada tarkan hinnan etukäteen mitä huolto maksaa?”

Voimme antaa kustannusarvion pyörän tuodessasi pyörän huoltoon. Hyvin usein kustannusarvio pitääkin paikkansa, mutta toisinaan vasta varsinaisen huoltotyön alettua voi selvitä joku ennalta arvaamaton osa- tai työtarve mitä pyörän kuntoon laittaminen edellyttää. Näiden tapauksien varalta voimme sopia yhteydenotosta asiakkaaseen ennen huoltotöiden jatkamista.

”Mitä huoltoon kuuluu?”

Olemme listanneet huoltokuvauksiin mitkä huoltotoimet eri huoltoihin kaikissa tapauksissa sisältyy. Tämän lisäksi asentaja harkitsee jokaisen pyörän kohdalla erikseen mitä toimenpiteitä sille on tehtävä, jotta se tulee asianmukaiseen kuntoon.  Esimerkiksi autohuolloista tuttua merkkikohtaista määräaikaishuoltoon kuuluvaa tarkkaa listausta eri toimenpiteistä on polkupyörien kohdalla mahdotonta antaa. Polkupyörien huoltoa ei voi tehdä orjallisesti tiettyä toimenpidelistaa noudattaen, vaan viime kädessä se perustuu asentajan ammattitaitoon ja kokemukseen. Sekä asiakkaan ja huoltoliikkeen väliseen luottamukseen.

”Huollatteko ollenkaan tavallisia polkupyöriä?”

Kyllä, itse asiassa valtaosa huoltoon tulevista pyöristä on aivan tavallisia polkupyöriä, kuten napa- ja ketjuvaihteellisia hybridejä ja työmatkapyöriä. Tämän lisäksi meillä vahvaa osaamista maantiepyöristä ja maastopyöristä. Kaikki henkilökunnastamme harrastaa myös itse aktivisesti pyöräilyä ja se antaakin todellista käytännön näkemystä siihen mitä pyörästä pitää huoltaa, jotta se olisi käyttötarkoitukseensa suunnitellussa asianmukaisessa kunnossa.

”Asennatteko huollon yhteydessä pyörään uusia osia?

Polkupyörän tietyt osat kuluvat käytössä ja se on täysin normaalia. Usein pyörän huoltotyö edellyttää ylikuluneiden osien vaihtamista uusiin, jotta pyörä voidaan huoltaa turvalliseen käyttökuntoon. Esimerkiksi liian kulunut ketju estää vaihteiden tarkan toiminnan (ketjuvaihteelliset pyörät) ja on turvallisuusriski (jalkajarrulliset polkupyörät).

Rikkoutuneiden huomattavasti käyttömukavuutta tai turvallisuutta lisäävien osien vaihtaminen ehjiin on mielestämme osa hyvin tehtyä pyörän huoltotyötä. Esimerkiksi rikkoutuneen seisontatuen, soittokellon tai vaikkapa takaheijastimen vaihtaminen huollon yhteydessä on kustannuksiltaan varsin pientä verrattuna saatuun hyötyyn.

”Kannattaako tätä pyörää huoltaa – uuden saisi muutamalla satasella?”

Jos pyörä on ehjä, se kannattaa huoltaa, sillä vain huoltamalla pyörä pysyy kunnossa. Tämä pätee niin muutamien satasien kuin useiden tuhansien eurojen polkupyörien kohdalla. Pääsääntöisesti huoltaminen on verrattain edullista korjaamiseen verrattuna. Siksi siis halvankin pyörän säännöllinen huolto on kannattavaa. Joskus taas pyörän korjaustyöt voivat maksaa lähes uuden pyörän markettipyörän hinnan, joten siinä tapauksessa on arvioitava, onko pyörä jostain muusta syystä arvokas tai haluaako vaikkapa ympäristösyistä korjauttaa mieluummin vanhan kuin ostaa uuden. Hyvin huollettu ja kunnostettu pyörä voi käytännössä olla jopa parempi kuin uusi.

”Miksi ketju pitää vaihtaa vaikka pyörä toimii?”

Kulunut ketju on turvallisuusriski. Ketjuvaihteellisessa pyörässä vaihteiden toimivuus on osaltaan riippuvainen ketjun kunnosta. Jalkajarrullisessa pyörässä jarrutusvoima jarrulle välitetään ketjun välityksellä ja kuluneen ketjun katketessa pyörän jarrut katoaa. Liian kuluneen ketjun yllättävä katkeaminen voi olla vaarallista myös kiihdytettäessä esimerkiksi risteyksessä tai ylämäessä.

”Pitääkö ketjunvaihdon yhteydessä vaihtaa myös (taka)rattaat?”

Riippuu miten kuluneella ketjulla pyörällä on ajettu. Ketjun kulumisen myötä kuluvat myös voimansiirtoon osallistuvat rattaat. Rattaiden kuluminen on hitaampaa kuin ketjun, mutta kulunut ketju kuluttaa nopeasti etenkin takarattaat. Mikäli rattaat ovat kuluneet, tulee myös ne vaihtaa ketjunvaihdon yhteydessä, sillä muuten kuluneet rattaat kuluttavat hetkessä uuden ketjun.

”Olen hukannut lukon avaimen, avaatteko lukkoja?”

Pystymme avaamaan suurimman osan polkupyörien kiinteästi asennetuista runkolukoista ja samoin erilaiset irtolukot. 

”Miksi lastenpyörän huolto ei ole halvempaa?”

Valitettavasti lastenpyörien huoltaminen on usein jopa aikuisten pyörien huoltamista työläämpää. Huoltokohteet ovat usein ahtaammissa paikoissa ja useimmiten edullisemmista komponenteista tehtyjen pyörien huoltotyö vie enemmän aikaa. Lisäksi lastenpyörien yleinen kunto huoltoon tuotaessa on usein verraten heikko.

”Miksi renkaanvaihto maksaa erikseen uuden sisärenkaanoston yhteydessä?”

Huolellisesti tehty renkaanvaihto on sisältää monta työvaihetta ja vie valitettavasti myös aikaa. Renkaanvaihdon yhteydessä on välttämätöntä selvittää syy miksi rengas on tyhjentynyt, muuten uuden renkaan vaihtaminen on turhaa. Mahdollisia renkaan tyhjentymisen syitä voi olla esimerkiksi terävä kivi, kiven- tai lasinsiru tai alipaineisella renkaalla esteeseen ajo tai vaikkapa vannenauhan läpi tullut pinnan pää, vanteen sisäpinnan rosoinen reuna, asennusvirhe, vanhentunut sisärengas tai vain viallinen venttiili. Jos rengas on puhjennut lasin- tai kivensirun johdosta tulee tarkistaa onko se jäänyt ulkorenkaaseen kiinni, jotta vältytään uudelta renkaan puhkeamiselta. Renkaanvaihdon yhteydessä työvaiheita lisäävät jarru- ja vaihteistomekanismien asennustyöt sekä ketjun kireyden säätö (napavaihteelliset pyörät).

”Minulla on 20-vaihteinen Bianchi Ultegran osilla – Paljonko maksaa vaihteiden säätö?”

Kunnossa olevan polkupyörän vaihteiden säätö on nopea ja edullinen huoltotoimi.

Työtä arvioitaessa tulee kuitenkin huomioida, että ketjuvaihteellisen pyörän vaihteiden toimivuuteen vaikuttavat seuraavat komponentit: ketju, rataspakka, eturattaat, etu- ja takavaihtaja, vaihtajan rissat, vaihdevaijerit, vaihdevaijerin kuoret ja vaihdekahvat. Kaikkien edellä mainittujen komponenttien tulee olla kunnossa, jotta vaihteet voidaan säätää toimimaan moitteettomasti. Mikäli esimerkiksi ketju ja takarattaat ovat kuluneet valmistajan suositusten yli, on pyörän vaihteiden säätö mahdotonta ilman ketjun ja pakan vaihtoa.

Suosittele meitä